MOTORDA DÖNÜŞ İNCELİKLERİ

18-04-2019 12:37
MOTORDA DÖNÜŞ İNCELİKLERİ

Bazen uzun ve keyifli keşif yolculuklarında, bazen şehir içi seyir halindeyken keskinliği değişen dönüşler yapmak durumunda kalıyoruz. Bu yüzeyler bazen eğimli, bazen kaygan olabileceği gibi karşınıza dönüş sonrası farklı bir engel, araç, hayvan, taş ya da kaya benzeri bir şey çıkma olasılığı da var.

Bu durumda yapılacak olan en doğru hareket şudur;

Dönemecin keskinliğini doğru hesaplayamadıysak ya da dönemeç sonrası kıvırıp geçmemizi gerektirecek bir engel ile karşılaşmışsak gazı sabit tutup arka frene hafifçe dokunmamız gerekir. Bu hareket sonrası dönüş çapı daralacaktır. Dizle de motoru dönüş yönüne doğru ittiğimizde bu durumu başarıyla düzeltiyoruz demektir.

Peki, freni köklememiz gereken bir durum olursa ne yapmamız gerekir?

Eğer dönüş halinde iken ciddi bir durumla karşılaşıp ani fren yapmamız gerekirse, kullanılacak olan fren öndekidir. Bu durumda önemli olan konu, debriyaj ile ön frenin eş zamanlı olarak birlikte kullanılmasıdır. Eğer debriyaj kullanılmazsa ve ön fren çekilirse motor kalkacak ve dönüşün etkisiyle ivmeli bir şekilde dönemecin dışına çıkacaktır.

Aslında bu tip durumlarda frenden daha da önemli olan, oluşabilecek sert frenlemelere karşı olması gereken limitlerde bu dönüşleri almak ve olası frenlemeler için bir marj bırakmaktır. Dönemeçten önce süratin ayarlanması ve olası acil durumlarda fren yaparken farklı özelliklere sahip zemin göz önünde bulundurularak çok dikkatli olunmalı ve yanlış bir frenleme ile arka tekerleğin kilitlenip kayarak olumsuz sonuçlar doğuracağı iyi hesaplanmalıdır.

Arka tekerleğin kilitlenmesi 2 olası sonucu doğurur;

1-Eğer şanslı gününüzde iseniz arka tekerlek sağa sola yalpalayıp sonra kendiliğinden toparlanacaktır.

2-Eğer şans sizden yana değilse arka teker yanınıza kadar gelecektir ki bu durum 90 derecelik bir dönüş olur ise kaza yapmanıza saniyeler var demektir.

Bu durumların oluşmaması için ön frenle birlikte debriyajı çekmeniz yeterlidir. Motor freni de bir miktar hızınızı düşüreceğinden (ki motor freni arka teker üzerinde etkilidir) oluşabilecek ciddi durumlardan yüksek oranda kurtulmanızı sağlar.

Her daim tedbirli olmak, olası tüm varyasyonları ve bunların doğuracağı sonuçları kurgulayarak sürüş stratejisi kurgulamak, seyir halinde iken devamlı yapmanız gereken şeydir.

Güvenli ve keyifli sürüşler!

IdeaSoft® | E-Ticaret paketleri ile hazırlanmıştır.